Dieta bogatoresztkowa ubogoenergetyczna

Stosowana przy otyłości

Otyłość to choroba. W kategoriach medycznych to przekroczenie wagi idealnej ciała o 20% i więcej dla danego wzrostu i wieku. Może być spowodowana czynnikami genetycznymi, społecznymi (środowiskowymi), psychologicznymi.
Wyróżniamy 2 rodzaje otyłości:

  1. androidalna (brzuszna) - typu jabłko - charakterystyczna dla mężczyzn
  2. ginoidalna - typu gruszka - charakterystyczna dla kobiet

Wśród chorób spowodowanych otyłością szczególną uwagę zwracają: choroby układu krążenia, choroby nowotworowe, choroby i zaburzenia układu krążenia, przeciążenia układu kostno- stawowego, zaburzenia przemiany materii.

Dieta polega na ograniczeniu tłuszczy i cukrów pod każdą postacią. Przy obrzękach należy ograniczyć spożycie soli kuchennej. Jemy tylko 5 małych posiłków i nie podjadamy.

Zalecane:

  • pieczywo: razowe, bez dodatków miodu i karmelu
  • produkty zbożowe (mąki, kasze): otręby, drobne kasze, ryż brązowy
  • nabiał: mleko odtłuszczone, chudy jogurt i twarogi, 1-2 jajka na tydzień
  • mięso: chude, gotowane, drób bez skórki – do 100g dziennie
  • wędliny: małe ilości bardzo chudej wędliny drobiowej
  • ryby: chude, gotowane
  • zupy: świeże soki warzywne, lekkie wywary warzywne, bardzo chude buliony
  • tłuszcze roślinne: olej rzepakowy, słonecznikowy, z pestek winogron, oliwa z oliwek, sojowy
  • tłuszcze zwierzęce: małe ilości świeżego masła
  • warzywa: świeże; ubogowęglowodanowe: ogórki, rzodkiewka, szparagi, cykoria, endywia, brokuły, kabaczek, kalafior, kalarepa; bogate w beta-karoten: marchew, dynia, szpinak, pomidory, fasolka szparagowa, groszek zielony, sałata; zawierające dużo błonnika: strączkowe
  • owoce: świeże, niezbyt słodkie np. grejpfruty, jabłka
  • napoje: woda, herbaty owocowe i ziołowe, świeże soki
  • słodycze i desery: sałatki owocowe, kisiele, galaretki bez cukru
  • przyprawy: świeże zioła, pietruszka, koper, bazylia, sok z cytryny

Należy unikać:

  • pieczywo: jasne, pszenne
  • produkty zbożowe (mąki, kasze): makarony, ryż biały
  • nabiał: sery dojrzewające
  • mięso: tłuste, smażone, duszone z dodatkiem tłuszczu
  • wędliny: tłuste
  • ryby: tłuste, wędzone, smażone
  • zupy: rosoły, buliony
  • tłuszcze roślinne: margaryny twarde
  • tłuszcze zwierzęce: wszystkie
  • warzywa: bogatowęglowodanowe: ziemniaki, korzeń pietruszki, seler, skorzonera, bób, chrzan, rzepa, pory, kapusta, brukselka, buraki, brukiew; grzyby
  • owoce: bogatowęglowodanowe: winogrona, porzeczki czarne, gruszki, śliwki
  • napoje: kawa, mocna herbata, woda gazowana
  • słodycze i desery: cukier, czekolada, miód, marmolada, orzechy, ciasta
  • przyprawy: ostre przyprawy korzenne, sól w ilości większej niż 5g na dobę
  • oprac. na podstawie Zdrowy tryb życia „Encyklopedia Zdrowia Gazety Wyborczej” Agora SA, Warszawa 2005